Diensten
Accountancy Bij Accountantskantoor Smid is accountancy meer dan het opstellen van de jaarrekening.
Niet alleen de cijfersVan oudsher is de accountant de persoon die een oordeel geeft over de jaarrekening. Maar de accountant is meer dan alleen voor de cijfers. Op de accountant moet u kunnen bouwen en u moet hem volledig kunnen vertrouwen. Hij moet u met raad en daad bijstaan in het heden maar ook oog hebben voor de toekomst van het bedrijf en de toekomst van u en eventueel uw gezin. AccountantsDe accountants (RA/AA) van ons kantoor zijn specialisten in het opstellen, controleren en samenstellen van bijvoorbeeld uw jaarrekening en tussentijdse overzichten. Ook het maken van begrotingen of adviseren bij startende ondernemers, overnames of financieringen behoort tot de kerntaak van de accountant. De jaarrekening geeft niet alleen de stand van zaken aan over het voorgaande boekjaar maar vormt ook vaak het vertrekpunt om samen naar de toekomst te kijken. Door onze uitgebreide kennis en ervaring kijken wij samen met u naar mogelijkheden om kansen te benutten, kosten te verlagen en uw resultaat te verbeteren. Ons kantoor heeft een AFM-vergunning en voldoet daarmee aan de vereiste kwaliteitseisen om ook controle-opdrachten te mogen verrichten bij middelgrote en grote ondernemingen. Doordat wij deze eisen aan ons hele kantoor stellen, profiteren ook onze kleinere klanten van onze kwaliteitsfilosofie. Wat kunnen wijBinnen Accountantskantoor Smid beschikken wij over meer dan 60 jaar ervaring op het gebied van accountancy en advisering. Hierbij is een grote mate van deskundigheid altijd van groot belang. Door hoge eisen te stellen aan het opleidingsniveau van het gehele team kunnen wij u veelal snel en kundig een antwoord geven op uw vragen. Bovendien beschikken wij over een netwerk van specialisten waarop wij, tezamen met u, in het geval van zeer bijzondere thema’s een beroep op kunnen doen. Wij willen bereikbaar en aanspreekbaar zijn, liever een kort telefoontje om de zaken af te stemmen of direct een vraag te beantwoorden dan langdradige schriftelijke en daardoor kostbare adviezen. Ons belang is dat uw onderneming goed draait. Wij willen graag goed op de hoogte blijven van de gang van zaken bij uw onderneming en hebben daarom vaak meerdere malen gedurende het jaar contact. Zo kunnen wij tijdig inspelen op problemen of helpen bij het realiseren van kansen.
Vrijblijvende kennismaking Indien u kennis wilt maken met onze visie op ondernemen vertellen wij u daar graag meer over. Wij nodigen u dan ook uit om geheel vrijblijvend kennis te maken. Wij zullen u dan tevens uitgebreider informeren over de op uw bedrijf toegesneden dienstverlening die wij kunnen aanbieden. Elk bedrijf is uniek en krijgt bij ons de aandacht die noodzakelijk is. | |
Belastingadvies Omdat fiscale optimalisatie veelal de belangrijkste wens is van de klant vormt het de basis van onze advisering. Voor de meeste cliënten, ondernemer of particulier, vormt de fiscale advisering de belangrijkste poot van onze advisering. Belasting besparen is hierbij het sleutelwoord. Een goede fiscale kennis alsmede een goed inzicht in uw persoonlijke situatie is hiervoor van groot belang. Onze specialisten denken met u mee om een fiscaal zo optimaal mogelijke situatie te krijgen en de kansen te grijpen en besparingen te realiseren die de fiscale wetgeving u biedt. Hierbij dient niet alleen gelet te worden op de besparing op de korte termijn maar dient ook rekening te worden met gevolgen op de langere termijn. De belastingadvisering zal veelal gepaard gaan met het voor u invullen van de meest voorkomende (digitale) belastingbiljetten voor oa: – Inkomstenbelasting Naast onze medewerkers die al een aanzienlijke fiscale kennis hebben, zijn er bij ons ook een aantal fiscaal specialisten werkzaam die u graag van dienst zijn. Voor nadere informatie of advies kunt u vrijblijvend contact met ons op te nemen. | |
Salarisadministratie Personeel is uw kernwaarde Personeel wordt door de meeste bedrijven gezien als de belangrijkste waarde van de onderneming. Onderdeel van een goed personeelsbeleid is een adequate salarisadministratie. Onze medewerkers van de salarisadministratie zorgen voor een stipte en juiste verwerking. Diverse betrokken partijen Meerwaarde Accountantskantoor Smid verzorgt de salarisadministratie voor ondernemingen in alle branches, van klein tot groot en door heel Nederland. Voor informatie verzoeken wij u contact op te nemen met drs. J.S. de Witte RA. | |
Agrarisch Bij Accountantskantoor Smid neemt de agrarische afdeling na ruim 60 jaar nog altijd een belangrijke plaats in binnen onze organisatie. Betrokken adviseursDe verbondenheid met de agrarische sector heeft ons op het huidige niveau gebracht met een diepgaande kennis van de sector. Daarbij staat de persoonlijke betrokkenheid met de agrariër voorop. Deze betrokkenheid vormt de basis voor een goede advisering van de ondernemer, zijn onderneming maar ook zijn familie. WerkzaamhedenNaast de jaarrekening biedt bijvoorbeeld de kengetallenrapportage een goed aanknopingspunt om tezamen met u de bedrijfsvoering te analyseren en u hierbij te adviseren. Door goed op de hoogte te blijven van de steeds complexer wordende wet en regelgeving kunnen de adviseurs adequaat en tijdig inspringen op de wijzigingen die voor uw onderneming van belang zijn. Betaalbare kwaliteitOns sterke punt is dat wij deze kwalitatieve dienstverlening aan kunnen bieden tegen voor u gunstige tarieven. Door gewoon te doen en door kwaliteit te leveren zonder onnodige franje zijn wij in staat om ondernemers in de agrarische sector veelal een zeer concurrerend aanbod te doen. Kom daarom kennismaken met onze specialisten en vraag om een offerte. | |
Administratie Een up-to-date en adequaat bijgehouden administratie geeft vertrouwen en rust om te ondernemen. De financiële administratie vormt de basis voor de jaarrekening en fiscale aangiften. Het opzetten en bijhouden van de administratie dient derhalve zorgvuldig en met deskundigheid te gebeuren. Indien dit proces adequaat uitgevoerd wordt, zal dit tot besparingen kunnen leiden bij het samenstellen van de jaarrekening. | |
Financiering Het lijkt een eenvoudige kwestie. U of uw onderneming heeft een financiering nodig om bijvoorbeeld te starten, te investeren of te groeien. De praktijk leert echter dat het niet eenvoudig is om de financiering van uw plannen rond te krijgen. Zeker voor startende ondernemers lijkt dit steeds moeilijker te worden. Een goed onderbouwd ondernemingsplan is essentieel om uw ideeën te realiseren.Informatie Indien we afgaan op de reclamecampagnes staan banken te trappelen om u als ondernemer de middelen te verstrekken. De realiteit is toch echt heel anders, financiering verkrijgen is niet eenvoudig. Ondernemers merken al snel dat de financiering binnen het bedrijf wat anders is dan de financiering voor de eigen woning. De bank wil meer informatie, niet alleen over uw plannen, maar ook over liquiditeit, rentabiliteit, solvabiliteit, zekerheid en over u als ondernemer. Goede voorbereidingMet een goede voorbereiding kan de ondernemer voor de bank het pad alvast wat effenen. Een goed en doordacht ondernemingsplan geeft blijk van goed ondernemerschap en geeft de bank ook het vertrouwen in de ondernemer waar zij naar op zoek is. Met een goed ondernemingsplan kunt u natuurlijk ook zelf uw ideeën en plannen toetsen op haalbaarheid. Wat staat er in een ondernemingsplanIn een goed ondernemingsplan staan zaken als beschrijving van de doelstelling en wensen van de onderneming en/of ondernemer, een exploitatiebegroting, een investeringsbegroting, een financieringsplan, een aflossingsplan en een kasstroomoverzicht. Natuurlijk moeten al deze zaken degelijk onderbouwd worden. Niet alleen de bank financiertVoor de bank is het altijd interessant hoeveel eigen middelen de ondernemer zelf wil investeren. Ook financiering door familie, oud werkgever of derden is mogelijk om uw plannen mede te realiseren. Soms zijn daar nog fiscale voordelen te behalen waardoor het verstrekken van financiering voor deze partijen extra interessant wordt. Onze rolDoor de aanwezige kennis biedt Accountantskantoor Smid bedrijven de mogelijkheid om hun ideeën te toetsen. Veelal stellen wij tezamen met de klant een ondernemingsplan op dat voldoet aan de eisen die de kredietverstrekker daaraan stelt. Tijdens dit proces wordt eerst de haalbaarheid getoetst voordat bij de bank een kredietaanvraag wordt ingediend. Door onze goede contacten bij de banken maakt een realistisch en goed onderbouwd ondernemingsplan meer kans om uiteindelijk uitgevoerd te kunnen worden. SuccesVeel ondernemers zien de financiering als een groot knelpunt bij het opstarten of doorgroeien van de onderneming. Uw kans op succes is voor een belangrijk deel te verhogen door een gedegen voorbereiding. Laat u daarom goed adviseren door een kantoor met veel expertise.
| |
Subsidies De overheid stelt op diverse wijzen subsidies en andere tegemoetkomingen in de kosten ter beschikking aan ondernemers. Deze voordelen dienen door de ondernemer veelal wel op eigen initiatief te worden aangevraagd. Accountantskantoor Smid kan u daarbij van dienst zijn. Door onze jarenlange ervaring met het aanvragen en verkrijgen van subsidies kunnen wij een directe positieve bijdrage leveren aan uw resultaten en/of liquiditeitspositie.
Enkele voorbeelden van veel gebruikte regelingen: WBSO en RDADe Wet Bevordering Speur en Ontwikkelingswerk (WBSO) is een belangrijke subsidie voor bedrijven die doen aan productontwikkeling en/of technisch onderzoek. De regeling levert een bijdrage in de loonkosten op tot maximaal 35% voor uren die aan dit onderzoek besteed zijn. Voor Technostarters is zelfs een uitbreiding mogelijk tot 50% van de loonkosten.Een project komt al voor subsidie in aanmerking indien het onderzoek “nieuw is voor de onderneming”. De subsidie is drie maal per jaar, voorafgaand aan de uitvoering, aan te vragen. Tegelijk met de aanvraag voor de WBSO kunt u ook een aanvraag voor Research en Development Aftrek (RDA) doen. De RDA regeling en een beschikking geven in 2014 recht op een extra aftrek op de grondslag voor de vennootschapsbelasting van 60% op de goedgekeurde uitgaven en investeringen of 60% van het forfaitaire bedrag op basis van de gerealiseerde ontwikkelingsuren indien het gemiddeld aantal ontwikkelingsuren minder dan 150 uur per maand bedraagt. Voorbeelden van investeringen en kosten die kwalificeren zijn: de aanschaf van materialen, machines of componenten en kosten van uitbestede werkzaamheden zoals het laten bouwen van een prototype. Energie investeringsaftrekDe overheid wil bedrijven stimuleren om energiebesparende technieken toe te passen. Voor investeringen in bedrijfsmiddelen die aan deze voorwaarde voldoen en die tevens op een Energielijst voorkomen is 41,5% van het investeringsbedrag direct aftrekbaar op de fiscale winst en levert zo een directe belastingbesparing op. Een aanvraag moet gedaan worden binnen 3 maanden na het aangaan van de investeringsverplichting. Vraag ons of uw geplande investering voorkomt op de Energielijst. Milieu investeringsaftrekDe MIA biedt aan ondernemers die investeren in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen de mogelijkheid om tot 36% van het investeringsbedrag af te trekken van de fiscale winst en zo een directe belastingbesparing te realiseren. Een aanvraag moet gedaan worden binnen 3 maanden na het aangaan van de investeringsverplichting. Investeringen die in aanmerking komen voor de MIA komen vaak ook nog in aanmerking voor de Vamil, waardoor fiscaal sneller afgeschreven kan worden. Vraag ons of uw geplande investering voorkomt op de Milieulijst. Vervroegde afschrijving milieuinvesteringOndernemers die gebruik maken van de Vamil kunnen de investering sneller afschrijven dan de reguliere afschrijving van het productiemiddel. Zo kan in het jaar van investering de fiscale winst verlaagd worden en zal minder belasting betaald hoeven worden. In latere jaren zal de fiscale winst dan relatief hoger uitvallen. Per saldo levert de Vamil met name een liquiditeits- en rentevoordeel op. Een aanvraag moet gedaan worden binnen 3 maanden na het aangaan van de investeringsverplichting. Vraag ons of uw geplande investering voorkomt op de Milieulijst. InnovatieboxDoor gebruik te maken van de innovatiebox wordt de winst die behaald is met de exploitatie van zelf ontwikkelde immateriële activa fiscaal belast tegen een laag tarief van 5% in plaats van de gebruikelijke 25%. Daarvoor is het wel noodzakelijk dat bij het zelf ontwikkelen van de immateriële activa gebruik is gemaakt van de WBSO of dat voor het immateriële activum een octrooi is verkregen. Indien de innovatiebox kan worden toegepast, wordt met de Belastingdienst een vaststellingsovereenkomst gesloten waarin de vereisten voor toepassing en de gevolgen voor een aantal jaren worden vastgelegd. Dit geeft zekerheid aan de onderneming. OverigeBovenstaande regelingen zijn slechts een kleine greep uit de totale subsidiemogelijkheden die er zijn. Voor nadere informatie of een quick scan ter beoordeling van uw mogelijkheden om aan een regeling deel te kunnen nemen, verzoeken wij u contact op te nemen met ons kantoor. | |
Estate planning Met een goede estate planning kunt u echt belasting besparen en uw wensen realiseren. Onder estate planning wordt verstaan het optimaliseren van de overdracht van vermogen naar een volgende generatie, partner of andere begunstigde. Door uw wensen in kaart te brengen en deze af te zetten tegen de fiscale en juridische mogelijkheden maken wij samen met u een plan om de overdracht zo optimaal mogelijk te realiseren. |